Author Topic: Sosyal bilgiler 7.sınıf 2.ünite Nerelerde Yaşıyoruz ders notu(özet)  (Read 39450 times)

Offline Sosyal Bilgiler1

  • Administrator
  • Usta Öğretmen
  • *****
  • Posts: 2922
ÜLKEMİZDE NÜFUS
1.NERELERDE YAŞIYORUZ
Arkadaşlar bu konu sizlerin akıl yürütüp kavramanız gereken konu o yüzden temel bilgileri sizlere vermeye çalışacağım geri kalan kendinizi eksik hissettiğiniz konularda kendiniz bulmanız beklenmektedir.Sosyal bilgiler dersinde başarılı olmak için düzgün bir akıl yürütmeyi öğrenmelisiniz.Mantıklı düşünmeyi neden sonuçlara dikkat etmeyi öğrenmeliyiz.Gelelim sosyal bilgiler dersinin 2. ünitesi olan Ülkemizde nüfus konusuna.
Kendimize soru sorarak şu şekilde bir giriş yapalım.
Türkiye’mizin her yerinde nüfus aynı yoğunluda değil.Bu cümlemde geçen nüfus yoğunlundan kastım bir bölgede yaşayan insan sayısının o bölgenin yüz ölçümüne bölünmesi ile bulunuyor.
         
Yaşan insan sayısı
Nüfus Yoğunlu:--------------------------------
         Yüz ölçümü
   
Örneğin:Karabük’te 100 bin kişi yaşasın.
              Yüz ölçümü 10000Km olsun    Formülü uyguluyoruz ve sonucu buluyoruz

Peki olayı anladınız mı diye şu şekilde bir soru sorayım.Dikkatlice okuyunuz.
Soru:İç Anadolu bölgesinde yaşayan insan sayısı, Güneydoğu Anadolu bölgesinden daha fazla fakat nüfus yoğunluğu Güneydoğu Anadolu bölgesinde İç Anadolu bölgesine kıyasla çok çok fazla.Nasıl olurda nüfusu az alan bir bölge çok olan bir bölgeye göre daha fazla nüfus yoğunlu olur?
Cevap:Çünkü Doğu Anadolu bölgesinin nüfusu az fakat yüz ölçümü az olduğu için nüfus yoğunluğu fazladır.
Bir yerin yerleşime uygun olmasında aşağıdaki şartlar genel itibari ile olur.Yada  bir kaçı gözükebilir.
1.Uygun iklim şartları.
2.Verimli tarım alanları
3Sanayi nin yaygın olması
4.Yer altı kaynakların fazla olması
5.Turizmin gelişmiş olması

Bir yerin nüfus yoğunluğu fazla ise şunlar gerçekleşir
1.İş gücü ucuzlar.(Kasıt şudur.İşte çalışma isteyen insanlar fazla fakat iş yok yada az ise insanlar bu işlerde çalışmak için çok ucuza çalışmayı kabul ederler.Buna iş gücü ucuzlar denilir.)
2.Tüketim artar
3.Konut sıkıntısı yaşanır
4.Eğitim sağlık vb.Sorunlar yaşanır.
5.Trafik hava kirliliği gibi sorunlar yaşanır.
Arkadaşlar lütfen sosyal bilgiler dersini isteyerek hayal ederek yani düşüncelerinizde olayları kurgulayarak çalışınız…….

 
Türkiye nüfus artış hızı yıldan yıla verilmişti.Buraya bakarak.
1950. yılında nufus artış hızının yükselmesinin nedeni ne olabilir.
Veli hoca cevaplıyor:1950 yılından sonra sağlık şartların iyileşmesi bebek ölümlerin azalması ve ekonomik gelişmesini yaşanması devletin nüfusun artması yönünde vatandaşları teşvik etmesi olarak görebiliriz.
2.Peki neden 1940 ile 1945 arası nüfus artış hızı durma noktasına gelmiştir.
Veli Hoca cevaplıyor:2.Dünya savaşı nedeni ile erkek nüfusun askere alınması ile evlilik azalmış ve yeni doğumlar hali ile az olmuş buda nüfus artış hızını duraklatmıştır
3.son yıllarda nufus artış hızının düşmeye başlaması
.Veli Hoca.Yaşam standardının yükselmesi, eğitim seviyesinin yükselmesi, Devletin aile planlaması gereği devletin ailelerin az çocuk yapma yönünde teşvikte bulunması. Vb……

DEVLET VETANDAŞ EL ELE.
Eğitim ve çalışma hakkının kullanılması  ile devletinin ve vatandaşların bu konudaki sorumluluklarını öğrenir.

Devletin vatandaşlarına bir takım imkanları sağlamak zorundadır.Bunun  yanında da vatandaşların da bazı devlete karşı sorumlulukları vardır.Örneğin devlet vatandaşların eğitim alması için okullar yapmaktadır.Başarılı öğrencilere burs vermektedir.Bunu hiçbir çıkar uğrun yapar ve eğitim hakkımızın yanında vatandaşların çalışma hakkı vardır.Devlet mutlaka vatandaşlarına iş imkanı sağlamak zorundadır.Her çalışmak isteyen kişi bir engel olmaksızın çalışabilir o bu kişinin hakkıdır.
Darüşşafaka eğitim Kurumları eğitim hakkımıza en güzel örnek olabilir.Bu kurum başarılı ve  babasını kaybetmiş fakir öğrencilere burada bedava eğitim vermekte bütün ihtiyaçlarını karşılamaktadır.Bu kurumun tüm giderleri hayırseverlerce karşılanır.
Çalışma hakkımız anayasamızca güvence altına alınmıştır.Her Türk vatandaşının çalışmak en doğal hakkıdır.
ÇATOM sosyal olarak kalkınma ve yoksulluğu azaltmak için devletin önceliğinde kurulmuş köylerde mahallerde genç kız ve kadınlara çeşitli alanlarda verilen eğitimlerdir.Örneğin halıcılık eğitimi verilerek genç kızların meslek sahibi olması ailesine ve devlete ekonomik katkı sağlanması amaçlanmıştır.Başarılıda olunmuştur
Devlet vatandaşların sosyal yönünü de (sağlık emeklilik) güvence altına almıştır.
Bunu için emekli sandığı, bağkur, ssk gibi kurumlar kurulmuştur.
Ülkemizde çocuk yaşta ki vatandaşların her hangi bir işte çalıştırılması kesinlikle yasaktır
 Az biraz emek harcayan vatandaşın ünvanı ve ismi:Sosyal Bilgiler Öğretmeni Veli KUZU



.

Offline kibone

  • Aday Öğretmen
  • *
  • Posts: 1
TEŞEKKÜRLER HOCAM

Offline seyfettin

  • Aday Öğretmen
  • *
  • Posts: 10
GÜZEL ÇALIŞMA  TEŞEKKURLER BAYADIR İNTERNETTE SORUN YASIYORUM UZAK KALDIM CALISMALARA...GERİ DÖNDUM

Offline PeRi

  • Usta Öğretmen
  • *****
  • Posts: 712
  • Gender: Female
teşekkürlerrrrrrrrr :)
fORUMDA PAYLAŞIMDA BULUNMAK İÇİN
1. http://www.sosyalbilgiler.gen.tr/forum/indir linke tıklayıp dosyanızı yükledikten sonra  size verilen linki kopyayıp yapıştırabilirsiniz.
2.http://www.sosyalbilgiler.gen.tr/forum/index.php?action=downloads bu linkten uygun bölüme dosyanızı yükleyebilirsiniz.
3. Yada yeni konu açıp ek özellikler kısmına tıklayıp dosyanızı yükleyebilirsiniz.


!!! Okuyorsun, eğleniyorsun, öğreniyorsun. Paylaş ki başkaları da okusun, eğlensin, öğrensin !!!

Offline melisa melis

  • Aday Öğretmen
  • *
  • Posts: 1
  • Gender: Female
saol :)

Offline fehmi42

  • Aday Öğretmen
  • *
  • Posts: 30
  • Gender: Male
ELİNE SAGLIK HOCAM

Sosyal Bilgiler